Als je bezig bent om je bedrijf succesvoller te maken dan kun je hiervoor KPI’s gebruiken. Als dit wilt zul je wel de definitie van KPI’s en wat goede zijn moeten weten. KPI staat voor kritieke prestatie-indicator en houdt dus in dat je met deze punten de voortgang en prestaties van je team, bedrijf en je kunt hiermee ook per medewerker bekijken hoe hij of zij presteert. Op deze manier is het zeer eenvoudig te bekijken op welke punten het goed gaat en welke punten nog aandacht en verbetering nodig zijn.
SMART-principe
Een simpele manier om goede KPI’s te gebruiken, is met het handige SMART ezelsbruggetje. De KPI’s moeten dan aan 5 eisen voldoen om goed genoemd te worden. Zo moeten ze specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realiseerbaar en tijdgebonden zijn. Met deze KPI’s kun je alles van je onderneming meten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een algehele missie voor je bedrijf te bedenken. Hier kunnen KPI’s dan weer bij helpen. Je kunt natuurlijk ook prestatie-indicatoren samenstellen die je precies vertellen hoe de verkoop en finance verloopt.
Voortgang meten met KPI’s
Je wilt natuurlijk dat je bedrijf blijft groeien en verbeteren. Om dit te realiseren stel je doelen voor de korte en lange termijn en wil je de voortgang hiervan meten. Dit is waarom de KPI’s zo belangrijk zijn. Deze helpen je namelijk te meten hoe goed het met je bedrijf gaat en of je al goede vooruitgang boekt om je doelstellingen te behalen. Als je hiervoor geen goede KPI’s gebruikt, kan dit erg nadelig zijn. Je kunt dan namelijk niet accuraat meten hoe het ervoor staat met je onderneming. Zo is het ook moeilijk om te bepalen welke weg je precies in wilt slaan om te blijven groeien en de concurrentie voor te blijven.
Schakel een expert in
Wanneer je gebruik wilt maken van kritieke prestatie-indicatoren, zul je hier niet lukraak maar een paar punten voor moeten bedenken. Je moet hier goed over nadenken en er ook niet teveel gebruiken. Als je er te veel hebt, krijg je te veel informatie en zul je door de bomen het bos niet meer zien. Als je er niet helemaal uitkomt, kun je hiervoor altijd een expert inschakelen. Ze kunnen je in ieder geval al een heel stuk op weg helpen en ervoor zorgen dat je de juiste KPI’s gebruikt voor je bedrijf.