Als je als ondernemer een sterk bedrijf of merk wil neerzetten is branding onmisbaar. Nu heb je als ondernemer vaak veel aan je hoofd en blijven marketingactiviteiten zoals branding er vaak bij. Toch is het zeker waard om hierin te investeren! Waarom? En wat is branding eigenlijk precies? Je leest het in dit artikel!
Wat is branding?
Branding heeft alles te maken met het positioneren van je merk en een plekje bemachtigen in het hoofd van je klant. Door eenheid te creëren in al je communicatie uitingen en soms zelfs je product maak je jezelf herkenbaar voor een (potentiële) klant. Het is een manier om te vertellen wie je bent en waarvoor je staat. Dit bestond bijvoorbeeld vroeger al in de vorm van familiewapens.
Waarom investeren in branding?
Waarom zou je als bedrijf investeren in branding? Het antwoord is simpel. Neem maar eens een kijkje naar de logo’s in de onderstaande afbeelding. Hier zie je diverse logo’s zonder tekst of merk/bedrijfsnaam. Toch weet ik zeker dat je het merendeel zult herkennen. Dit is de essentie van branding. Op basis van een logo, of soms zelfs een enkele kleur of kleurencombinatie, herkenbaarheid (en dus top of mind blijven) bij je klanten.
Hoe kun je branding toepassen?
Je kunt branding toepassen door eenheid aan te brengen in je huisstijl en communicatie uitingen. Dit begint bij het (laten) maken van een logo en het kiezen van een huisstijl qua kleuren en lettertype. Vervolgens kun je deze huisstijl terug laten komen in je video marketing of andere uitingen. Denk aan het maken van bedrukken van werkkleding, het wagenpark, de website, visitekaartjes, flyers en mails. Om je branding op de juiste manier in te zetten is het aan te raden om je te laten adviseren door een expert. Een design/ontwerpbureau kan je helpen met het positioneren van jouw merk en de strategie hierbij.